TolkentelefoonApp voor de zorg

Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN) lanceert speciaal voor de zorgsector de TolkentelefoonApp. Hiermee kan voor anderstalige patiënten snel en eenvoudig een tolk worden ingeschakeld en wordt de communicatie tussen zorgverlener en patiënt gemakkelijker. De app is kosteloos beschikbaar voor alle zorgverleners in Nederland, waardoor zij zeven dagen per week en 24 uur per dag een tolk ‘op zak’ hebben.

Uit eerder onderzoek van het NIVEL blijkt dat er vaker een tolk ingezet kan worden in de zorgsector. Volgens zorgverleners is bij zestien procent van alle anderstaligen patiënten de inzet van een professionele tolk noodzakelijk, terwijl dit maar bij vijf procent van de gevallen gebeurt. “Om taalbarrières makkelijker te overbruggen is de TolkentelefoonApp ontwikkeld”, aldus manager Guido Vroman bij TVcN. “In de zorgverlening is een goede communicatie tussen patiënt en zorgverlener één van de basisvoorwaarden voor het leveren van de juiste zorg.”

Lees verder

2024 © 100 Merkversterking. Alle rechten voorbehouden.